Project Zeilwagen

21 september 2017

In 1602 maakte prins Maurits een opzienbarende proefrit met een zeilwagen. Het voertuig was voor hem ontworpen door Simon Stevin, een uit Vlaanderen afkomstige wiskundige en uitvinder. In de recordtijd van twee uur reed de wagen met prins Maurits en 27 voorname gasten over het strand van Scheveningen naar Petten. Het voertuig haalde een ongelofelijke snelheid van zo’n 40 km per uur.

In het kader van de viering van 200 jaar badplaats in 2018 is het plan ontstaan om de historische zeilwagen na te bouwen. Het project is een initiatief van Jachtclub Scheveningen, Stichting Behoud Schevenings Erfgoed en Muzee Scheveningen. De zeilwagen zal worden gebouwd door leerlingen van ROC Mondriaan met hulp van deskundige vrijwilligers. Het project is een voorbeeld van samenwerking tussen Scheveningse bedrijven en vrijwilligers.

De gereconstrueerde zeilwagen zal in 2018 breed worden ingezet tijdens Scheveningse evenementen. Daarna krijgt deze een plek in de collectie van Muzee Scheveningen.


Heeft u vragen over dit project?

Neem contact op met


Muzee Scheveningen

Muzee Scheveningen, CultuurSchakel en YMCA Scheveningen hebben een subsidieaanvraag ingediend voor de organisatie van een culturele dag ‘Kunst en cultuur op Scheveningen’. Wij willen deze dag organiseren op zaterdag 10 juni in het kader van de landelijke campagne voor cultuurparticipatie ‘ik toon’. Doel van de dag is om rond de Oude Kerk in de Keizerstraat […]

Bekijk project

Project SVV Leergilde

SVV Leergilde Plus helpt jongeren uit Scheveningen zichzelf te ontdekken en daarmee hun talenten en passie. We begeleiden ze bij de keuzes waar ze op school of bij de keuze van een beroep mee te maken krijgen. We richten ons op jongeren binnen SVV Scheveningen en betrekken het Scheveningse bedrijfsleven rondom SVV Scheveningen actief bij […]

Bekijk project

Lokale vis met Scheveningse jongeren

Op de visafslag in Scheveningen komt dagelijks veel verse vis binnen uit de Noordzee. Toch vragen consumenten er relatief weinig naar. Vooral onder jongeren is Noordzeevis uit Scheveningen niet populair. De visconsument is aan het vergrijzen. En dat is jammer, want lokale vis is een gezonde en vaak duurzame keuze. Wij willen jongeren enthousiast maken […]

Bekijk project